Anonim

Imej: Balai Cerap Universiti K. Ulaczyk / Warsaw

Pada tahun 2009, para astronom menyaksikan sebagai bintang tiba-tiba dan tidak disangka-sangka.

Acara kecerahan ini, yang berlaku di sistem bintang V1213 Centauri, semakin bertambah bercahaya selama beberapa hari, memaparkan persembahan untuk orang di atas tanah. Tetapi pencahayaan yang melampau tidak datang dari mana saja.

Satu kajian baru dalam jurnal Alam minggu ini menjejaki evolusi sistem bintang yang cerah dan akhirnya memudar menggunakan data yang dikumpulkan oleh teleskop, yang hanya berlaku untuk mengawasi sebahagian dari langit.

JUJU JUGA: Blok bangunan hidup dipetakan di nebula 1,400 tahun cahaya dari Bumi

Para astronom berfikir bahawa peristiwa yang mencerahkan seperti yang berlaku pada tahun 2009 berlaku apabila bintang kerdil putih menarik bahan dari bintang teman ke permukaannya, menyebabkan ketidakstabilan dan letupan dikenali sebagai "nova klasik" yang menjadikan bintang bersinar lebih terang daripada biasa .

Secara umum, novas adalah jenis bintang yang meledak yang boleh menjadi beribu-ribu kali lebih cerah berbanding biasa.

Dengan mengenal pasti lebih banyak sistem ini di dalam galaksi kita dan seterusnya, para saintis boleh mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana pelbagai sistem bintang berkembang di bahagian kita di alam semesta.

"Nova klasik novas menarik perhatian semasa letusan, ketika mereka cerah dan mudah diperhatikan," kata Przemek Mróz, pengarang kajian baru itu, Mashable melalui e-mail.

"Kerana sifat mereka yang tidak dapat diramalkan, sangat sedikit diketahui tentang tingkah laku pra-letusan novae. Kerja ini adalah kes pertama apabila evolusi nova klasik dapat diselidiki begitu tepat dengan pemerhatian pra dan pasca letup jangka panjang . "

Imej: Balai Cerap Universiti Skowron / Warsaw

Nova hibernating

Kajian baru ini boleh membantu menyelesaikan misteri cemerlang.

Para saintis telah mengetahui seketika bahawa sebilangan kecil novas meletup pada skala masa yang singkat, mencerahkan beberapa kali dalam satu abad, menurut Mróz.

Walau bagaimanapun, populasi "novas" dan sistem perduaan yang kelihatan seperti pra-nova tidak dapat menerangkan bilangan ahli astronomi baru yang memerhatikan Bima Sakti dan Galaxy Andromeda.

"Anda boleh mencuba dan menerangkan bilangan letupan nova yang diperhatikan dengan menggunakan tempoh berulang pendek - bahawa setiap nova meletup cukup kerap, katakan setiap 100 tahun," ahli astrofizik Jeremy Drake, yang tidak terlibat dalam kajian baru, memberitahu Mashable melalui e-mail.

"Tetapi ini tidak sepadan dengan pemerhatian, dan masa berulang nova biasa dianggap lebih beribu-ribu hingga ratusan ribu tahun."

Mróz berkata bahawa V1213 Centauri nampaknya nova yang "hibernates" dan kemudian meletup setiap beberapa ribu hingga beberapa juta tahun, dan ia boleh menjadi salah satu daripada banyak.

Mróz dan pasukan sains menggunakan data yang dikumpul oleh kaji selidik Eksperimen Lensing Optical Gravitational untuk memeriksa apa V1213 Centauri telah sampai sejak tinjauan mula memantau sistem pada tahun 2003.

Dari tahun 2003 sehingga peristiwa nova utama pada tahun 2009, para saintis menyaksikan beberapa peristiwa "kerdil nova" yang menyebabkan pencahayaan sporadis sistem.

Ini mungkin telah berlaku sebagai jumlah yang tidak teratur massa yang dipindahkan ke kerdil putih dari sahabatnya.

Pasukan penyelidik mendapati bahawa apabila V1213 Centauri meletup, jisim yang dipindahkan dari bintang pengiring besar kepada kerdil putih jauh lebih tinggi.

Ini dapat dijelaskan oleh hakikat bahawa kerdil putih mungkin memanaskan lapisan luar temannya, memicu kadar pemindahan massa yang lebih tinggi, juga dikenali sebagai pertambahan, menurut kajian itu.

Walau bagaimanapun, kini kerdil putih sepatutnya menyejukkan sedikit, membolehkan haba berkurang dan akhirnya menjadi hibernasi yang ditandai oleh pertambahan yang sangat kecil.

"Ia kelihatan seperti V1213 Cen adalah senjata merokok yang jarang berlaku untuk teori hibernasi," kata Drake.

Imej: J. Skowron, K. Ulaczyk / Balai Cerap Universiti Warsaw

Potret keluarga cemerlang

Teori hibernasi ini - yang telah menendang sekitar masyarakat astronomi selama bertahun-tahun - dapat membantu menjelaskan mengapa ahli astronomi tidak mengesan sistem nova sebelum ini: Sistem tidak kelihatan seperti novas.

"tiada siapa yang tahu kewujudan mereka sebelum mereka meletup"

"Ia amat sukar untuk mengesahkan teori itu, kerana yang pertama melihat nova biasanya apabila ia meletup," tambah Drake.

"Kita boleh mengkajinya selepas itu dengan terperinci, tetapi kerana tidak ada yang mengetahui kewujudan mereka sebelum mereka meletup tidak ada data pemerhatian yang dapat menyelidiki sejarah pra-ledakan."

Sudah tentu, walaupun ini mungkin sesuatu "pistol merokok" untuk teori hibernasi, ia masih tidak pasti.

V1213 Centauri hanya mewakili satu sistem dalam lautan kosmik novas.

"Walaupun V1213 Cen kelihatan seperti ia sedang hibernating, pemerhatian yang ditunjukkan oleh ini masih sangat singkat - hanya gambar - berbanding dengan skala masa evolusi sistem," kata Drake.

"Kami sentiasa berhati-hati bahawa gambar itu benar-benar mewakili tingkah laku umum sistem pra-kemusnahan. Untuk memastikan teori hibernasi, kami ingin mengumpul lebih banyak sampel objek yang diperhatikan secara meluas sebelum dan selepas- keterlaluan. "