Anonim

Imej: pottermore

Jika ada satu tema yang hadir di J.K. Siri Harry Potter Rowling, itulah penyihir yang dapat dilakukan. Dan sementara Rowling bukan satu-satunya, atau bahkan utama, penulis panggung London semasa bermain "Harry Potter dan Anak Terkutuk," kuasa watak perempuannya terus berlanjut.

LIHAT JUGA: 'Harry Potter dan Anak Terkutuk' membenarkan wanita dan mengkhianati warisan Hermione

Baru-baru ini, seorang rakan Mashable penyumbang membuat pendapatnya mengetahui bahawa naratif itu "mengkhianati warisan Hermione," memanggilnya untuk "memecahkan dan menghancurkan setiap watak perempuan." Walaupun saya menghargai apa-apa kandungan yang didorong oleh nerdiness Potter, saya sendiri Hermione-esque know-it-semua coretan memaksa saya untuk menyangkal bahawa teori keseluruhan.

Mula-mula, ia perlu dijelaskan untuk ramai pembaca bahawa "Anak Terkutuk" adalah permainan. Skrip ini tidak pernah dimaksudkan untuk menjadi sebuah buku, sebab itulah pemasaran inti telah memfokuskan pada pukulan bahawa "kisah ke-8" dan bukan novel ke-8. Memainkan mempunyai batasan mereka sendiri, dan membaca skrip tidak akan memberikan pengalaman penuh yang menonton teater hidup boleh membawa. Juga tidak menceritakan kisah dengan cara yang sama seperti buku. Ia lebih pendek, dengan aksara yang lebih sedikit, tidak ada penjelasan di luar tetapan dan pergerakan fizikal utama, dan ia memberi penekanan yang lebih besar pada dialog dan tindakan. Jika seseorang kecewa bahawa sesetengah aksara jarang dilihat atau hilang sepenuhnya, ingatlah bahawa permainan tidak boleh mengandungi pelakon yang luas yang digunakan peminat Potter.

Siapa yang Melaksanakan Dunia (Wizarding)?

Sekarang, kepada watak-watak yang menjalankan dunia Wizarding: para wanita. Siri asal Rowling memberikan kami pelbagai jenis wanita yang rumit dan menarik, pahlawan dan penjahat sama. Beberapa momen yang paling besar dalam buku-buku ini merentas ibu (berteriak kepada Lily Potter, Molly Weasley, dan Narcissa Malfoy). Hermione Jean Granger adalah pelajar cemerlang dalam kelas Hogwarts. "Anak Terkutuk" mengambil tempat di mana Rowling ditinggalkan.

Hermione Jean Granger adalah pelajar cemerlang dalam kelas Hogwarts. "Anak Terkutuk" mengambil tempat di mana Rowling ditinggalkan.

Benar: penerbit drama Jack Thorne memberi tumpuan kepada watak-watak lelaki Harry Potter, anak pertamanya Albus Severus, dan kawan terbaik Albus dan cupcake manusia Scorpius Malfoy. Memandangkan epilog Rowling's Malu-malu meninggalkan kami dengan Albus mempunyai nama yang dahsyat dan bimbang tentang disusun menjadi Slytherin, masuk akal untuk bermain untuk mengikutinya dan isu ayahnya. Rowling juga meluluskan cerita ini, sebagai lelaki-sentris sebagai siri asal Harry yang fokus, tetapi dengan sedikit masa dan ruang untuk memberi tumpuan kepada watak-watak sampingan. Maaf main ini adalah tentang seorang lelaki, tetapi sebagai seseorang yang telah kecewa dengan nama Albus Severus selama satu dekad, saya menghargai peluang untuk mengenali dia sebagai seseorang yang lebih menarik daripada "kanak-kanak itu yang miskin dan kurang bernasib".

Tetapi permainan itu mempunyai beberapa wanita yang paling baik kembali. McGonagall kini menjadi pengawal Hogwarts. Ginny Weasley menyunting halaman sukan dari Daily Prophet. Lily Luna Potter, walaupun jarang dilihat, nampaknya cip dari blok nama senamaya, Luna Lovegood. Rose Granger-Weasley adalah Weasley yang pertama sekali kejam yang kita saksikan sejak Percy, dan yang lebih baik di tempat kerja. Dan Hermione Jean Granger-Weasley adalah MENTERI UNTUK MAGIC. Belum lagi bahawa penjahat bahagian ini tidak lain adalah anak perempuan Lord Voldemort, Delphi (Delphi Lestrange? Delphi Riddle? Delphi Who-Must-Not-Be-Be-Dinamakan?).

Imej: harry potter dan anak terkutuk

Bayangkan, pewaris kepada penyihir paling jahat sepanjang masa adalah seorang wanita. Kewujudan Delphi boleh mengelirukan dan marah banyak orang, dan wataknya mungkin tidak merasa penting untuk aroma emosi cerita itu, tetapi kehadirannya dalam menggerakkan plot tidak boleh disangkal. Dia juga mempunyai manfaat tambahan untuk meniupkan banyak sikap seksis. Daripada menjadi "impian seksi remaja emosi dalaman" Thorne, kehidupan Delphi adalah sociopath yang menyebalkan yang berpura-pura menjadi Manic-Pixie-Dream-Girl untuk mendapatkan kepercayaan Albus dan mendapatkan apa yang dia inginkan. Belum lagi dia pembunuhan semudah ibunya yang terkenal, Bellatrix.

Penyihir ke Barisan

Bagi wanita wira, tiada seorang pun daripada mereka wujud untuk "memudahkan para wira lelaki kita …" perjalanan emosi. " McGonagall dan Hermione cuba mengekalkan dunia, dan pelajar / anak saudara mereka, selamat. Rose nampaknya tidak peduli dengan sepupunya selain bagaimana dia mempengaruhi hidupnya. Dan Ginny adalah ibu dan isteri yang menyokong, yang bertentangan dengan masalah. Dia, serta McGonagall dan Hermione, memberitahu Harry apabila dia salah. Ginny sentiasa mempercayai rakan-rakan dan keluarganya untuk membuat keputusan mereka sendiri, kemungkinan besar berlebihan terhadap kecenderungan ibunya sendiri untuk menjadi lebih sombong dan terlalu melindungi. Tetapi dia enggan menjadi rakan senyap dalam drama ini, walaupun memberitahu Harry "semakin banyak kesilapan yang anda buat, semakin sukar untuk memaafkannya." Penggambarannya mungkin tidak begitu kaya dengan buku-buku, kerana ini adalah permainan, tetapi ia lebih baik daripada apa yang dia bertukar dalam filem.

Imej: harry potter dan anak terkutuk

Untuk mengatakan bahawa McGonagall adalah "cowed dan terintimidasi" oleh Harry Potter adalah dengan sengaja mengabaikan segala-galanya mengenai watak itu. Saya hanya boleh menganggap penulis merujuk kepada apabila Harry memberitahu McGonagall untuk mengintip Albus menggunakan Peta Marauder itu. Dia seorang guru besar sekolah yang diminta oleh ibu bapa yang takut untuk anak mereka untuk mengenakan kawalan yang lebih ketat. Dia mengetengahkannya pada mulanya, ketika dia berada di tahap paling tidak menentu, seperti mana-mana pentadbir sekolah, tetapi terutama sekali dengan pengalaman yang dia miliki. Kemudian, dia enggan mematuhi tugas itu, dan kali berikutnya dia melihat Harry dia memberitahu dia begitu. Sepanjang masa dia masih mampu dan sarkastik seperti biasa. Dia seorang guru yang pertama, selalu ada, dan guru mempunyai tanggungjawab.

Anda tahu siapa yang mempunyai tanggungjawab? Watak Trolley Witch yang benar-benar tidak masuk akal, wanita menjual gula-gula di mana-mana yang seolah-olah hidup di Hogwarts Express dan yang diturunkan dalam permainan untuk menjadi sebahagian daripada kereta api. Dia tidak "comically inept," dia seorang Terminator yang hebat yang kebetulan disukai oleh beberapa anak yang gemar. Dia tidak masuk akal, jujur, dan ia tidak bernilai menggunakannya dalam apa-apa hujah.

Bagi Rose Granger-Weasley, ini adalah kali pertama kami benar-benar dapat melihatnya di luar pengenalan yang sangat cepat dalam epilog novel akhir. Dia watak kecil dalam permainan, tetapi momennya tidak dapat diingati. Tidak seperti kebanyakan Weasleys yang lain, dan jelas tidak seperti paman bintang anaknya Harry, Rose tahu bagaimana untuk menggunakan dan menjaga popularitinya. Dia mempunyai kecerdasan ibunya dan cita-cita sosialnya, Percy. Ia menyegarkan untuk melihat seorang gadis remaja yang, seperti Pilihan Raya Tracy Flick, tahu apa yang dia mahu dari rakan-rakannya dan pergi untuknya. Ia juga masuk akal untuk seorang kanak-kanak yang membesar terkenal dengan ibu yang bercita-cita tinggi.

Imej: harry potter dan anak terkutuk

#ImWithHERmione

Dan itu membawa kami kepada Hermione Granger-Weasley, yang merupakan pusat "Anak Terkutuk yang paling mengerikan untuk perempuan". Idea bahawa Hermione membelanjakan permainan yang diabaikan dan harus mengingatkan orang-orang di sekelilingnya bahawa dia bertanggungjawab menawan. Hermione tidak pernah meminta penghormatan dalam hidupnya.

Ya, dia harus mengingatkan Harry bahawa dia adalah atasannya, bukan kerana dia seorang wanita tetapi kerana dia adalah salah seorang kawan lama. Ia boleh mengambil beberapa peringatan untuk melihat wanita yang anda ketahui sejak umur 11 tahun sebagai pemimpin seluruh masyarakat magis Inggeris. Tetapi orang lain sangat menyedari kepimpinannya. Malah, bekas musuh kanannya, Draco Malfoy, berkata, "Saya dikuasai oleh Hermione Granger dan saya agak senang." Ya, itu sedikit kipas kepada sebahagian kecil pembaca, tetapi juga menunjukkan bahawa Malfoy tahu menutup dan mendengar Hermione. Rawatan Hermione adalah kurang "sexisme kasual" daripada cara teman-teman memperlakukan satu sama lain tidak kira usia atau pangkat mereka. Ia jauh kurang seksisme daripada perkara yang sebenarnya kita lihat dalam siri asal, seperti keseluruhan rawatan Fleur "I'm Hot and French" Delacour dalam Piala Kebakaran dan separuh pertama The Half-Blood Prince .

Dia tidak perlu meminta hormat. Tindakan dan kecerdasannya mendapatnya.

Keterampilan dan kecerdasan kepimpinan Hermione bahkan muncul dalam perbualan pribadi antara Harry dan Draco, ketika deus ex machina dari Time Turner kedua muncul. Harry memuji Hermione kerana mempunyai pandangan jauh untuk tidak memusnahkan yang pertama, kerana "ketakutan bahawa mungkin ada detik." Dia tidak perlu meminta hormat. Tindakan dan kecerdasannya mendapatnya.

Jawatan asli juga mengambil isu dengan Hermione di alam semesta alternatif pertama yang dikunjungi Albus dan Scorpius. Di dunia ini, dia tidak pernah berkahwin dengan Ron dan bukan Menteri menjadi profesor Hogwarts Pertahanan Terhadap Seni Gelap, dan yang lebih tegas pada itu. Jawatan tersebut berbunyi:

"Ia merendahkan bahawa Hermione memerlukan Ron untuk disenangi (lihat juga: setiap rom-com tentang wanita profesional neurotik) atau lebih menarik (lihat juga: setiap rom-com pernah). Ia merosakkan dan mengecewakan untuk melemahkan profesional yang diperolehnya pencapaian ketika dia menjadi contoh kepada banyak orang. "

Kecuali itu bukan apa yang berlaku. Untuk satu, Hermione menjadi seorang profesor tidak kurang daripada menjadi seorang ahli politik. Ia adalah jalan yang berbeza, tetapi satu yang masih berdampak kepada dunia dan membuat perbezaan. Tanpa sambungan kementerian Weasley, masuk akal Hermione mungkin tidak pernah pergi ke jalan itu. Mengenai kesanggupan dan penampilannya, Hermione tidak pernah ditakrifkan oleh sifatnya yang baik. Rakan-rakannya selalu mendapati dia menjengkelkan. Persahabatannya melembutkannya.

Itu sudah benar sejak itu Batu ahli sihir . Perkahwinan dengan lelaki yang paling mesra di dunia Wizarding jelas akan membantu dia dengan rahmat sosial yang dia tidak akan mempunyai masa atau kesabaran untuk memupuk. Mengenai bagaimana dia kelihatan, secara literal tidak mengatakan apa-apa mengenainya. Rambutnya tidak "walaupun keriting," seperti poster asal yang dituntut. Satu-satunya menyebut rambutnya ialah apabila Ron memuji dan Hermione mendakwa telah menyikatnya. Ron kemudian mengatakan ia sesuai dengannya.

Imej: HArry tukang periuk dan anak yang terkutuk

Malah, ketika Hermione kelihatan sedih tanpa cinta sejati yang ditakdirkan Ron Weasley, dia jauh lebih buruk dalam garis waktu alternatif ini. Dia seorang lelaki yang malu dengan seorang isteri yang dia tidak suka dan seorang kanak-kanak yang tidak. Ron jauh lebih rendah dari siapa dia, dan dia dan Hermione sama-sama hilang tanpa satu sama lain.

Itulah, sebenarnya, kunci kepada permainan ini dan semua dunia fiksi Rowling: persamaan. Itulah masalah Hermione berhadapan dengan ketakutannya dalam masa-masa S.P.E.W dia (ingat bahawa kebimbangan mengenai keselamatan Elf House membawa Hermione dan Ron bersama-sama), tetapi ia juga merupakan tema yang sedang berjalan.

Dan watak-watak Rowling, tidak kira jantina mereka, mempunyai peluang sama untuk menjadi wira atau penjahat, kompeten atau tidak cekap, tidak mementingkan diri sendiri atau mementingkan diri sendiri. "Harry Potter dan Anak Terkutuk" mungkin banyak pucat berbanding dengan tujuh cerita pertama, tetapi ia berjaya membuat Hermione Granger-Weasley bangga.