Anonim

Persoalan bagaimana Apple harus menggunakan senarai hitam App Store yang telah dibentangkan sejak kebelakangan ini dan setakat ini, tiada siapa yang benar-benar menjawabnya. Sekiranya Apple bertindak secara unilateral dan mengeluarkan aplikasi tanpa sebarang amaran? Sekiranya ia meminta input pengguna? Persoalannya sangat banyak dan jawapannya kurang memuaskan. Saya fikir ia perlu mempunyai pelan penuh yang disediakan kepada orang ramai supaya pemaju dan pengguna akan mengetahui apa yang diharapkan.

Jadi apa yang sepatutnya dilakukan oleh Apple? Ia sepatutnya bermula dengan dasar yang sebenar. Bagaimanakah ia boleh menghapuskan aplikasi dari gedung App tanpa memberi amaran kepada pemaju atau pengguna? Ia tidak masuk akal.

Termasuk dalam dasar itu, ia harus membangunkan pemahaman antara pengguna dan Apple yang membuat kedua-dua entiti itu bekerjasama untuk mencapai matlamat yang tinggi menjadikannya perkhidmatan yang lebih baik untuk semua pihak yang terlibat.

Pertama sekali, Apple perlu memasang butang "laporan" yang membolehkan pengguna memberi amaran kepada syarikat untuk aplikasi yang tidak masuk akal seperti "Saya Kaya" dan membantu mereka menyaring kebaikan dan yang buruk.

Dengan melakukan itu, ia juga membantu mewujudkan hubungan antara Apple dan pengguna, yang telah disimpan dalam kegelapan setakat ini tentang apa yang berlaku ketika ia membuang aplikasi seperti NetShare, Box Office, dan lain-lain. Mari kita hadapi - pengguna memuat turun aplikasi ini dan mereka mempunyai hak di dunia untuk mengetahui apa yang sedang berlaku dengan mereka. Saya tidak fikir itu terlalu banyak.

Kedua, Apple perlu menetapkan parameter untuk cara aplikasinya berharga. Saya tidak mempunyai masalah dengan pemaju yang memberikan harga kepada kerja mereka, tetapi $ 1,000 untuk aplikasi iPhone yang memberi anda mantra tidak bernilai $ 1, apalagi $ 1,000.

Jadi bagaimana ia mencapai matlamat itu? Mudah: tanya pengguna lagi. Dengan setiap pembelian, Apple harus memasukkan pautan yang membawa pengguna ke kaji selidik yang meminta mereka jika aplikasi itu bernilai harga yang dicadangkan. Ini akan memberi pengguna peluang untuk mengatakan sesuatu dalam perkara yang melampau sekadar membeli aplikasi atau tidak, dan juga menghapuskan sebarang kecurigaan oleh pengguna bahawa Apple menarik aplikasi tanpa sebab.

Memang, ramai pengguna mungkin akan mengeluh tentang harga, jadi Apple perlu mengekalkan tahap ketua dan membuat keputusan, berdasarkan maklum balas pelanggan dan input pemaju, jika benar-benar bernilai apa yang sedang dibiaya oleh pemaju. Saya menyedari ini agak sedikit anti-kapitalis dan kebebasan sedang diambil dari pemaju oleh peruncit, tetapi jangan lupa bahawa Apple mempunyai kepentingan dalam melihat orang membeli aplikasi juga. Dan sekiranya syarikat-syarikat sedang mengetepikan anda di checkout, Apple kelihatan buruk dalam proses itu juga.

Akhir sekali, Apple perlu memberi peluang kepada pemaju untuk berdiri sendiri. Setakat ini, Apple tidak memberi pemaju apa-apa peluang untuk menyelamatkan aplikasi mereka dan sebaliknya memilih untuk membuangnya tanpa memberi amaran kepada sesiapa. Dengan memberi pemaju peluang untuk bertindak balas dan menyesuaikan isu (jika perlu), Apple akan berhenti seperti lelaki jahat dan mula kelihatan seperti suara sebab - sesuatu yang sangat kurang sekarang.

Tidak ada penyelesaian mudah untuk gedung App dan peluangnya, kami tidak akan melihat mana-mana langkah utama untuk seketika. Tetapi sesuatu yang jelas perlu dilakukan dan Apple perlu berada di tengah-tengah gerakan itu.

Profil syarikat Apple Inc yang disediakan oleh TradeVibes