Anonim

Imej: warner brothers

Sama ada anda suka Harry Potter dan Anak Terkutuk atau mahu menikamnya dengan fang basilisk, ia jelas keluar dari kelawar kisah itu tidak benar-benar J.K. Rowling's. Ia mengatakan begitu tepat pada penutup. Penerbit drama Jack Thorne adalah lelaki yang dipertanggungjawabkan dengan menunjukkan kepada kita masa depan Harry Potter. Sebaliknya, dengan menggulingkan dan menghancurkan setiap watak wanita, dia meletus Harry 70 tahun ke masa lalu.

Membaca Kanak-kanak yang Terkutuk menimbulkan kerumitan dan kepelbagaian watak-watak asal Rowling kepada pelepasan yang tinggi. Jo memberi kami wanita yang cerdas, wanita sporty, wanita yang tidak sopan, wanita ibu, wanita yang hanya bercakap tentang Nargles, wanita yang juga hantu - senarai itu terus berlangsung. Mereka semua seolah-olah nyata, bukan kerana Rowling cuba untuk menjejaskan mesej di bawah tenggorokan kami, tetapi kerana dia memberi kami dunia yang penuh dan wanita, anda tahu, menjadi bahagian yang sama. Sebagai halaman Kanak-kanak yang Terkutuk Walau bagaimanapun, wanita-wanita yang lengkap dan lengkap ini yang kami tahu dengan baik mula pudar. Mereka menjadi bayang-bayang dua dimensi dari bekas mereka yang hanya menyimpan perasaan atau pendapat yang membantu memudahkan para wira lelaki '(Harry Potter dan anaknya yang kedua Albus) perjalanan emosi. Suara kuat mereka menjadi bisikan. Hermione Granger tidak akan pernah berdiri untuk perkara ini.

LIHAT JUGA: 'Harry Potter dan Anak Terkutuk' adalah lagu swan yang sesuai untuk Anak Laki-laki yang Hidup

Mungkin itulah sebabnya Thorne melempar Reducto pada wataknya. Segera kita belajar bahawa jalang bos DGAF yang berambut keriting, berambut perang, yang asalnya tumbuh menjadi Menteri Sihir. Thorne kemudian menunjukkan dia menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk mengingatkan orang bahawa dia adalah Menteri Magic Friggin '. Rakan-rakan lelakinya mengabaikan suaranya dan mengabaikan otoritasnya dalam setiap interaksi. Kami bertemu dengan Hermione moden ketika dia mengetuk Harry untuk melakukan tugas tanggungjawab minimumnya (dia telah membawa keledainya sejak Tahun 1 di Hogwarts), dan tidak sampai dia mengingatkan dia bahawa dia bosnya dan yang sudah lama Menteri Sihir yang dia begrudgingly bersetuju untuk melakukan tugasnya.

Kemudian, Harry dan Draco Malfoy merebut satu mesyuarat Hermione memanggil, mengganggu dan bercakap mengenai Menteri Sihir di pejabatnya . Sekali lagi, kita perlu melihat Lady Granger mengingatkan orang-orang dalam hidupnya, "Hei, hai, saya PEMIMPIN ORANG ANDA." Dia memegang jawatan kerajaan tertinggi dan masih perlu meminta hormat. Isu ini tidak sama ada atau tidak akan terjadi di dunia nyata (meminta Hillary pada bulan November), kita tidak pernah melihat seksisme biasa seperti ini sebelum di dunia Harry Potter. Thorne tentu tidak melangkah perkataan Hermione sengaja; dia mungkin hanya berfokus untuk bergerak bersama plot plot Harry. Tetapi kecuaian yang dia anggap gambaran seorang wanita berkuasa membuat jelas masalah terbesar dengan Harry Potter dan Anak Terkutuk: kita boleh memberitahu ia ditulis oleh seorang lelaki apabila kita tidak sepatutnya merasakan kehadiran penulis sama sekali. Dunia ajaib yang kita suka telah tiba-tiba ditapis melalui perspektif lelaki yang sangat sempit - dan malangnya dia baru sahaja bermula.

LIHAT JUGA: angka jualan 'Harry Potter dan Anak Terkutuk' berada di dalam, dan rekod telah jatuh

Hasil daripada semua ini adalah Harry Potter dan Male Gaze : Perarakan penggambaran wanita yang tidak bertanggungjawab yang mempunyai jiwa mereka yang dicium oleh Dementor dari mereka.

Tidak ada yang lebih menyakitkan terhadap warisan Hermione daripada realiti alternatif ( Kanak-kanak yang Terkutuk adalah semua mengenai perjalanan masa yang salah) di mana Hermione tidak menjadi Menteri Sihir, tetapi sebaliknya sebagai guru seni Pertahanan Terhadap Seni Gelap di Hogwarts. Dan itu semua kerana dia tidak berkahwin dengan Ron. Walaupun rakan kongsi adalah unicorns sokongan yang hebat yang boleh mencabar anda untuk mengikuti impian anda dan menjadi orang yang lebih baik, implikasi bahawa seorang wanita berutang kejayaannya kepada suaminya adalah pasukan tropika yang penat dan menghina yang sepatutnya mati dalam api yang berapi-api Avada Kedavra .

Hermione sangat bercita-cita pada 13 bahawa dia dan Dumbledore melanggar undang-undang sihir supaya dia boleh mengambil lebih banyak kelas. Tiada jumlah pining boleh menghalang penyihir kerja keras ini untuk mencapai impiannya. Jika hanya Thorne berhenti untuk memikirkan watak perempuannya seminit, dia akan menyedari betapa sangat menyinggung senario ini. Ia merendahkan bahawa Hermione memerlukan Ron untuk disenangi (lihat juga: setiap rom-com mengenai wanita profesional neurotik) atau lebih menarik (lihat juga: setiap rom-com yang pernah). Ia merosakkan dan mengecewakan untuk melemahkan prestasi profesionalnya yang diperoleh apabila dia menjadi contoh kepada ramai orang.

Malangnya, Thorne tidak hanya merosakkan Hermione. Ginny, kekasih Quidditch yang berani dan bebas telah, sebagai isteri Harry, telah dikurangkan kepada kengerian manusia. "Oh, Harry membuat keputusan keibubapaan yang sangat merosakkan tanpa berfikir untuk berunding dengan saya?" ¯ _ (ツ) _ / ¯ Minerva McGonagall, wanita yang memegang Hogwarts untuk yang terakhir, tiba-tiba cowed dan terintimidasi oleh Harry Potter ancaman. The Witch Hogwarts Express secara comel tidak diterima dan anak Hermione Rose adalah stereotaip yang membosankan seorang gadis remaja yang popular.

Watak wanita yang baru, Delphi, adalah dua puluh satu yang membelanjakan masanya menggoda dengan Albus berusia 14 tahun yang muram. Malah apabila anda sampai ke akhir skrip dan memahami motifnya, penggambaran merasakan lebih seperti Thorne membawa mimpi seksi remaja emosi dalamannya daripada membuat pilihan plot yang diperlukan. Hasil daripada semua ini adalah Harry Potter dan Male Gaze : Perarakan penggambaran wanita yang tidak bertanggungjawab yang mempunyai jiwa mereka yang dicium oleh Dementor dari mereka.

Ini bukan watak Rowling memberi kami. Jo memberi kita wanita yang penting, yang mempunyai suara walaupun mereka tidak bersetuju dengan lelaki. Thorne memberi kita wanita dengan kata-kata lembut yang keperibadiannya berubah dan hilang dan mengkhianati pertumbuhan masa lalu untuk memudahkan plot plot Harry pada saat-saat penting, wanita yang telah diasingkan dari kerumitan mereka untuk kemudahan mereka. Itu lebih daripada sekadar menulis malas; ia tidak menghormati francais dan membabitkan diri dalam kehidupan sebenar, epidemik yang berabad-abad lamanya merosakkan di bawah pendahuluan. Kanak-kanak yang Terkutuk tidak layak nama Harry Potter. Watak-watak wanita yang kami kenal selama hampir 20 tahun akan mempunyai beberapa kata pilihan untuk fanfik seksual Thorne yang tidak sengaja - kata-kata seperti Incendio. Expulso . Dan Tutup. Ia. Down.