Anonim

Imej: Wang CNN

Membina atau membeli? Ini adalah soalan perniagaan lama, tetapi apabila pembelian ditambah hingga berbilion ringgit, mungkin, yang soalan untuk Facebook Mark Zuckerberg.

Pengasas dan CEO rangkaian sosial mendedahkan minggu ini bahawa Facebook mungkin lebih suka untuk membina penyelesaian realiti maya sendiri daripada membelanjakan $ 2 bilion pada 2014 pada permulaan realiti maya Oculus VR.

LIHAT JUGA: Lihatlah pertama di makmal R & D baru Facebook yang besar

Dalam temu bual minggu ini dengan Presiden Y Combinator Sam Altman, Zuckerberg bercakap mengenai bagaimana Facebook membuat beberapa gerakan yang sangat besar atau "gila". Zuckerberg dengan serta-merta menunjuk kepada pengambilan Oculus dan membuangnya dalam cahaya yang belum pernah kita lihat sebelumnya.

"Kami membeli pasukan Oculus dengan banyak wang," kata Zuckerberg. "Saya benar-benar melihatnya sebagai, anda tahu, jika kita telah melakukan pekerjaan yang lebih baik untuk membina beberapa kepakaran untuk melakukan perkara itu secara dalaman, maka mungkin kita tidak perlu berbuat demikian."

Zuckerberg terus mengatakan bahawa, sebagai sebuah syarikat, ia tidak bersedia untuk menangani realiti maya.

"Anda tahu, pasukan Oculus adalah pasukan yang paling berbakat yang bekerja pada masalah itu, jadi masuk akal untuk membuat langkah besar ini," tambahnya.

Yang menyalahkan kekurangan kepakaran ini, bagaimanapun, terletak pada Zuckerberg.

"Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, tugas anda untuk tidak masuk ke kedudukan yang perlu anda lakukan perkara-perkara gila ini … Sudah tentu, tidak dapat dielakkan, anda tidak boleh mendahului segala-galanya," katanya.

Betul $ 2 bilion di Facebook pada Oculus VR, walaupun, kelihatan seolah-olah ia membuahkan hasil. Syarikat itu membantu Oculus mempercepat pembangunan dan pelancaran pengguna terhadap realiti maya Oculus Riftnya. Samsung, dengan alat Gear VR Gear, kini menjadi rakan kongsi utama Oculus. Dan Facebook membakar konsep VR ke masa depan rangkaian sosialnya yang luas.

Walau bagaimanapun, strategi jangka panjang Zuckerberg mungkin akan mengurangkan jumlah pertaruhan berbilion dolar ini dan bukannya membina kepakaran di dalam. Syarikat itu baru-baru ini membuka Lab R + D yang baru dan terus bekerja di Aquila, pesawat gergasi, gergasi, yang berkuasa solar dan internet.

Terdapat berita lain dalam temubual ringkas, seperti masa keseluruhan pasukan pengurusan Facebook hilang keyakinan terhadap syarikat itu dan berjalan keluar. Bet mereka berasa bodoh sekarang.

melalui Wang CNN