Imej: Jae C. Hong / Associated Press

Minggu lalu, Trump mengkritik rancangan paus untuk berdoa di sempadan A.S.-Mexico. Francis berbuat demikian pada hari Rabu, memberi penghormatan kepada pendatang yang telah meninggal dunia cuba menyeberangi Rio Grande.

Ditanya jika dia merasakan dia digunakan sebagai bidak Mexico, Francis berkata dia tidak tahu. "Saya meninggalkan penghakiman itu kepada kamu, rakyat," katanya.

Imej: ALESSANDRO DI MEO / AFP / Getty Images

Tetapi dia nampaknya sangat senang mendengar Trump memanggilnya seorang tokoh "politik", dengan menyatakan bahawa Aristotle telah menggambarkan manusia itu sebagai "haiwan politik."

Trump sendiri telah memuji pontif pagi Khamis dalam wawancara dengan Stephen K. Bannon dari Breitbart di radio SiriusXM.

"Saya suka pope dalam banyak cara. Saya suka apa yang dia rasa dan saya suka sikapnya. Dia sangat bebas dan dia sangat berbeza. Dia semacam paus moden ketika kamu berfikir tentang hal itu, "kata Trump pada program itu.

Tetapi selepas paus dan The Donald memulakan perbualan verbal mereka pada sebelah petang, seorang penasihat Trump tidak dapat menahan satu lagi jab di Francis:

Komen-komen hebat dari Paus - mengingati Vatican City adalah 100% dikelilingi oleh dinding besar-besaran. pic.twitter.com/g3iVLDVGe5

- Dan Scavino (@DanScavino) 18 Februari 2016

Pelaporan tambahan oleh The Associated Press.

Pilihan Editor Jul 23 2019