Anonim

Nasib baik, T-Mobile. Sekiranya baru-baru ini mendakwa bahawa pengendali wayarles Amerika Syarikat divisi merancang pengenalan kedai aplikasi mudah alih dalam urat yang mirip dengan pengembaraan Apple sendiri yang tepat adalah tepat, pengangkut, yang kini menjadi keempat terbesar di negara ini, mungkin mempunyai kebangkitan semula. "Boleh" menjadi kata kunci.

Meskipun kecenderungan Apple fanclub untuk melihat persepaduan elegan yang dipanggil oleh syarikat yang mantap dalam paradigma iPod-iPhone-iTunes yang tidak dapat diatasi, dari segi minat pengguna dan jualan, saya adalah orang yang berfikir bahawa, tidak seperti yang dipegang oleh iPod perniagaan pemain muzik mudah alih, Apple akan mempunyai masa yang lebih sukar untuk meyakinkan dunia kehebatannya di tengah-tengah platform telefon pintar yang bersaing. Namun, ia juga mungkin anggap sebagai pemikir seperti T-Mobile USA akan mengikuti kejayaan iPhone 2.0 dengan etalase aplikasi yang juga membuktikan sangat lumayan.

Bukannya perbandingan Apple ke T-Mobile menjadikannya lebih rendah. Itu juxtaposition khusus tidak sangat masuk akal, sebenarnya. Satu ialah perkakasan dan rumah perisian.

Yang satunya adalah pembawa mudah alih. Walau bagaimanapun, idea itu dibentangkan minggu ini mengenai T-Mobile oleh Tricia Duryee dari mocoNews - bahawa ia mungkin akan debut pada musim gugur struktur runcit untuk pemaju perisian mudah alih untuk menyampaikan aplikasi kepada pelanggan pembawa, kepada mana-mana dan semua peranti mudah alih yang dijual dan menyokongnya - adalah mesej yang saya ambil dengan berhati-hati.

Bukannya saya tidak percaya. Ia pasti akan berlaku lambat laun. T-Mobile telah samar-samar mengenai kalendarnya untuk minggu-minggu yang akan datang, merujuk hanya kepada laman web komuniti devPartner. Tetapi cukup untuk mengatakan bahawa syarikat itu perlu mengikuti jejak langkah Apple. Sebaliknya, saya ingin melihat bagaimana T-Mobile dapat bergelut dengan tiga ketidakselesaan yang agak besar: kehadiran bukan global, yang rangkaian rendah, dan kekacauan yang tidak dapat dielakkan yang menyediakan sokongan tangen untuk masalah keserasian perisian telefon.

Mari lompat terus ke contoh terakhir. Apple telah menunjukkan bahawa, walaupun dengan tumpuan tunggal pada telefon pintar yang ditanam di rumah, masalah teknikal berterusan. Dan ia sangat, sangat biasa dengan asas kodanya. Saya bayangkan T-Mobile tidak sepadan dengan peranti yang bermain di rangkaiannya. Oleh itu, apabila timbul masalah, mereka akan diperkuatkan dan dilanjutkan dengan baik. Oleh itu, rangkaian itu mungkin mengecewakan pengguna yang menghancurkan dengan menghendaki pembuat perisian untuk meningkatkan dan menangani kebimbangan. Dan melihat bagaimana T-Mobile mungkin berniat untuk menyediakan tempat untuk pelbagai peranti melalui etalase tersebut, pengurusan akan menjadi usaha sengit. Dan memandangkan sejarah pembawa mudah alih Amerika, mungkin selamat untuk menjangkakan kurang T-Mobile dalam cara kejayaan.

Bagi rangkaiannya, saya tidak mengatakan bahawa kelewatan perkhidmatan 3G yang ditangguhkan adalah pemecah perjanjian, tetapi ia bukan jualan jualan yang kukuh, sama ada. Jika ada, ini hanya akan meredam debut kedai depan. Belum lagi sebarang percanggahan dengan akses Web mudah alih. AT & T memberi mandat bahawa pengguna iPhone melanggan pelan data tanpa had. Peraturan pelan semasa T-Mobile mungkin perlu diubah juga. (Akses Wi-Fi juga berkaitan dengan peranti yang ditawarkan oleh T-Mobile.)

Mungkin perkara terbaik yang dilakukan Apple dengan pelepasan App Store adalah untuk memulakan debutnya di peringkat antarabangsa. Seperti banyak aplikasi Web hari ini, bilangan aplikasi yang tersedia untuk pengguna di seluruh dunia tidak mempunyai kaitan dengan lokasi mereka. Terdapat beberapa pengecualian, ya, tetapi untuk sebahagian besar, ia adalah satu-datang-satu-datang-semua pendekatan untuk pengedaran. Ia hampir sama idea yang masuk ke push Apple untuk mengembara ke tujuh lautan, jadi untuk bercakap, dengan iTunes Store. Yang menjadikan rakyat banyak kebangsaan cukup kandungan.

Sementara itu, T-Mobile USA tidak begitu jauh. Ia mempunyai penyebaran yang besar di Eropah dan Inggeris, tetapi di tempat lain, tidak begitu banyak.

Mungkin itu bukan titik yang adil untuk menaikkan. T-Mobile adalah di mana ia berada, dan harus dipertimbangkan sedemikian. Namun, walaupun hanya mengambil kira pasaran yang dipilihnya (mengikut mana yang mereka mungkin, ketika hari pelancaran tiba), T-Mobile masih mempunyai halangan pertama yang disebutkan di atas untuk menggantikan. Yang akan sukar dilakukan. Lebih jauh daripada tugas Apple, saya mengesyaki. Cita-cita pembawa, jika memang dibawa ke pasaran, adalah sesuatu yang perlu diperhatikan. Sekiranya keadaan berjalan lancar, T-Mobile tidak lama lagi dapat melihat lebih banyak hari yang lebih cerah. Tetapi tahun-tahun bukti menunjukkan kejutan luar biasa jika dan apabila kedai aplikasi membuat pintu masuk yang besar.