Anonim

YouTube tidak dapat mengewangkan video daripada lelaki berumur lapan tahun yang berprofesi sebagai penonton? Ia tidak dapat mengewangkan seseorang yang menyinari bibir "I Kissed A Girl?" Siapa sangka itu?

Pada mesyuarat eksekutif video Internet baru-baru ini di persidangan RBC Capital, para panelis memberitahu mereka yang hadir bahawa kandungan yang dijana pengguna tidak memberikan sebarang nilai pengewangan sebenar dan Google perlu mencari cara baru untuk mengubah keadaan sekiranya ingin bertukar keuntungan.

Kemudian, para eksekutif mengatakan bahawa kunci kejayaan Google tidak ada kaitan dengan kandungan yang dihasilkan oleh pengguna dan semuanya dengan kandungan profesional, yang dapat dikendalikan, dianalisis, dan ditentukan dengan tepat untuk merayu kepada pengiklan demografi kunci yang dicari.

"Apa yang kami dapati ialah pengiklan dan agensi hanya tertarik dengan media profesional, jadi pembekal kandungan profesional sedang mencari permintaan yang sangat tinggi kerana mereka mempunyai kekurangan pandangan video," kata CEO Blinkx Suranga Chandratillake.


Dan sekali gus, kami akhirnya mendengar model perniagaan YouTube. Ia perlu melupakan kandungan yang dijana oleh pengguna dan berusaha untuk mengewangkannya dan secara aktif mencari cara untuk menarik lebih ramai orang ke kandungan profesionalnya dan menjadikannya cadangan nilai yang lebih besar untuk pengiklannya.

Sudah tentu, Google telah mengambil langkah penting ke arah itu sehinggalah dengan tawaran antara YouTube dan Seth MacFarlane yang akan melihat pencipta "Guy Family" yang bekerja pada satu siri tempat kartun pendek yang direka eksklusif untuk Google.

Tetapi inisiatif syarikat perlu jauh lebih jauh. Ia perlu mengekalkan kandungan yang dijana pengguna di YouTube kerana itulah yang paling dicari orang ketika mereka pergi ke sana, dan cuba untuk menyokong bahagian laman web ini dengan iklan bergambar. Di samping itu, ia perlu memujuk lebih banyak syarikat untuk membawa kandungan profesional dan menjual iklan secara aktif ke atas kandungan itu, yang bukan hanya dikawal, tetapi demografi pengguna boleh dianalisa dan pengiklan akan dapat menentukan sama ada laman web ini bernilai membelanjakan wang pada.

YouTube adalah usaha yang sangat mahal untuk Google yang masih belum menghasilkan buah. Tetapi jika Google bijak, ia akan mendengar apa yang dikatakan oleh para eksekutif di persidangan RBC Capital dan mula secara aktif mencari kandungan profesional yang akan menarik lebih banyak syarikat untuk membelanjakan wang di ruang tersebut.

Jika tidak, cari YouTube untuk kelihatan lebih seperti pembaziran wang.